Leraar overmeesterd

Het is zowat in elk levensdomein mogelijk om jezelf te verdedigen en klacht in te dienen als je je tekort gedaan voelt. We willen gehoord en gerespecteerd worden als cliënt, patiënt en consument. Ook het onderwijs ontsnapt dus niet aan een bepaalde vorm van juridisering. Almaar meer leerlingen tekenen bezwaar aan omdat ze het niet eens zijn met het oordeel van de klassenraad. Goed! We willen mondige en kritische burgers kweken voor de toekomst, toch?

Maar die nieuwe, juridische realiteit heeft ook een zwarte kant: ze drijft schooldirecties en leraren tot wanhoop. Naast slapeloze nachten en een hoop extra werk, bezorgen al die procedures hen ook een minderwaardigheidscomplex en een burn-out. De meest gehoorde verzuchting? “Ik doe er alles aan om een leerling te helpen slagen en als dat niet lukt, krijg ik de schuld.”

Voor De Standaard maakte ik de vierdelige podcastreeks ‘Leraar overmeesterd’ waarin ik uitzoek hoe het zover is kunnen komen. Juichen we deze evolutie naar meer inspraak toe? Of ondermijnen we de mensen die onze kinderen klaarstomen voor de toekomst?

Next
Next

Mensenmaat